Skip to main content
Arabesken

Arabesken 31 mei 2008

Onder onze donateurs zullen zich ongetwijfeld nogal wat (grote en kleine) verzamelaars bevinden, voor wie de omgang met Couperus ook een zeer lijfelijke is. Dat wil zeggen: een zintuiglijke verkering met zijn boeken als kunstwerken op zichzelf. Voor hen zijn de vaak prachtige boekbanden meer dan een uiterlijke bijkomstigheid; zij voorzien het literaire genot van een extra dimensie, die een geheel eigen waarde bezit.

Waarin deze kwaliteit precies schuilt, werd door ex-antiquaar Piet van Winden op eloquente wijze uit de doeken gedaan tijdens de viering van het vijftienjarig bestaan van het Louis Couperus Genootschap in het Kurhaus te Scheveningen. Zijn lofzang op de materie, het literaire artefact, is de ouverture van deze Arabesken.
Ook liefhebbers van het Italiaanse aspect van Couperus’ werk komen in deze aflevering weer ruimschoots aan hun trekken. Liesje Schreuders schrijft, nadat ze eerst door Erik Schoonhoven is ondervraagd in haar hoedanigheid van jong en veelbelovend literair auteur, over een frivool, maar interessant personage uit Langs lijnen van geleidelijkheid: prins Gilio di Forte-Braccio. Via hem leren we iets meer over hoe Couperus aankeek tegen de Italiaanse zeden van die tijd.
Caroline de Westenholz dook in de briefwisseling van Couperus met de dames Garzes-Lodomez om ons iets meer te vertellen over de contacten van Couperus met twee beroemde, Italiaanse tijdgenoten: de actrice Eleonora Duse en auteur Gabriele D’Annunzio.
Het Favoriete Fragment werd deze keer gekozen door historicus Martijn Icks. Degenen die zijn Cahier hebben gelezen, zullen zich niet verbazen dat hij zijn oog liet vallen op een passage uit De berg van licht. Met de bijdrage van Petra Teunissen zetten we weer voet op eigen bodem. Zij trekt voor ons de Utrechtse auteur Clare Lennart uit de vergetelheid, die in een ‘intieme impressie’ verslag doet van haar ontmoeting met de bejaarde(!) Eline Vere.